Роль провідних речників у соціальних комунікаціях православних та греко-католиків сучасної україни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30839/2072-7941.2017.124893

Ключові слова:

речник, соціальні комунікації, УПЦ МП, УПЦ КП, УГКЦ

Анотація

У статті проаналізований медіа-простір, в якому православні та греко-католицька конфесії представлені постатями своїх речників. Спікерство в релігійних організаціях – це специфічний вид соціальних комунікацій, адже пріоритетною в них є керигма, тобто місійна проповідь. Головна мета статті – через аналіз вузлових повідомлень провідних речників православних та греко-католицькоїконфесій окреслити роль цих постатей у соціальних комунікаціях. Методологія. Реалізація мети та завдань статті зумовила застосування емпіричного та теоретичного методів. Зокрема,спостереження як емпіричний метод застосовуємо, щоб виокремити постаті провідних речників, їхні вузловімедіа-повідомлення. Метод порівняння використовуємо, щоб дослідити комунікаційний дискурс кожної з церков в особі їхніх речників. Теоретичні методи дослідження (аналіз і синтез) дають змогу заглибитись у комунікаційне поле дискурсів. Розглядаючи окремі вектори комунікації між церквою та суспільством, використовуємо теорію дискурсу Е. Лакло і Ш. Муфф, де основою є боротьба дискурсів, а також теорію медій Максвела Мак-Комбса, що рольЗМІпоказує через аналіз їхньої дії та суспільних наслідків. В основі дослідження представлено такі завдання: проаналізувати громадську думку стосовно провідних речників конфесій; визначити, яку роль відіграють речники в генеруванні діалогу між цервою та суспільством; з’ясувати основні концептуальні повідомлення, які артикулюють речники; проаналізувати головні теми комунікаційного діалогу, а через них позиціювання цихцерков у медіа-просторі.Наукова новизна дослідження у виявленніролі речників православних і греко-католицької конфесій через їхні засадничі повідомлення у соціальних комунікаціях. Це дозволяє зробити висновок, що за період незалежності України з її конфесійного простору виокремилися авторитетні речники, які забезпечують для своїх церков ефективні соціальні комунікації. Православне середовище представлене низкою постатей речників, які артикулюють та уособлюють ті чи інші стратегічні вектори розвитку конфесій. Зокрема, УПЦ КПдіє як національна церква, активно проголошуючи необхідність для Української держави єдиної Помісної православної церкви. Патріарх Філарет у суспільній свідомості постає в образі загальнонаціонального релігійного лідера. Прес-секретар УПЦ КП Євстратій Зоря займається активним викриттям політики «русскогомира», донесенням через європейські структури до світової громадськості української позиції щодо релігійних аспектів воєнних дій.Середовище УПЦ МП сегментоване на два протилежних табори: проукраїнський та проросійський. Митрополит Володимир (Сабодан) і прот. Георгій Коваленко як провідні речники конфесії демонструють позицію до автономії від РПЦ, розвиток її як української церкви, що прагне певної модернізації. Водночас митрополит Онуфрій (Березовський) уособлює консервативний і проросійський вектор розвитку УПЦ МП у парадигмі «русского мира». Греко-католики в інформаційному просторі України представлені постатями своїх речників кардинала Любомира Гузараі верховного архиєпископа Святослава (Шевчука), які завдяки своїй ґрунтовній освіті, духовному й церковному досвіду, активній громадянській позиції, відкритості є лідерами думок не тільки для греко-католицької аудиторії, але й загальноукраїнської

Біографія автора

С. В. Филипчук, Національний університет «Острозька академія»

Кандидат історичних наук, доцент, докторант кафедри релігієзнавства і теології

Посилання

Ctavlennya hromadyan Ukrayiny do deyakykh relihiynykh lideriv ta do stvorennya Yedynoyi Pomisnoyi Pravoslavnoyi Tserkvy: Rezul'taty sotsiolohichnoho doslidzhennya. (2016). K.: Tsentr Razumkova. 4 s [in Ukrainian].

Borkovs'kyy, A. (2011). UHKTs: Kamo hryadesh. Ukrayina moloda. # 50. S. 8 [in Ukrainian]..

Volodymyr, mytropolyt. Dopovid' Predstoyatelya UPTs na Yuvileynomu Sobori UPTs. URL: https://risu.org.ua/ua/index/resourses/church_doc/uocmp_doc/43254/[in Ukrainian].

Volodymyr, mytropolyt. Dumky pro maybutnye Ukrayins'koyi Pravoslavnoyi Tserkvy. URL: http://mvfund.org/vidannya/9-dukhovnij-zapovit[in Ukrainian].

Horyevoy D. Relihiyni lidery popaly v top-100 nayvplyvovishykh lyudey Ukrayiny. URL: https://risu.org.ua/ua/index/exclusive/review/65633/[in Ukrainian].

Derkach, T., Horyevoy, D. Arkhyyepyskop Yevstratiy (Zorya): «My lyshayemosya vidkryti do dialohu, predmet yakoho – Yedyna Pomisna Tserkva». URL: https://risu.org.ua/ua/index/expert_thought/interview/69301/[in Ukrainian].

Evstratyy, epyskop. (2009). Ukrayna – ne Rossyya. Pravoslavnyy visnyk. #5-6. S. 24. [in Ukrainian].

Zayava Hlavy UHKTs z pryvodu lysta Ministerstva kul'tury Ukrayiny shchodo pidstav dlya prypynennya diyal'nosti relihiynykh orhanizatsiy UHKTs. URL: http://www.ugcc.org.ua/official/official-documents/zvernennya/2014/zayava_glavi_ukrainskoi_grekokatolitskoi_tserkvi_z_privodu_lista_ugkts_68842.html[in Ukrainian].

Maynaya, N. Protoyerey Heorhyy Kovalenko: hovoryt' o preemnyke mytropolyta Vladymyra neэtychno. URL: http://glavred.info/politika/protoierey-georgiy-kovalenko-menya-vpolne-ustraivaet-nyneshniy-status-upc-255501.html[in Ukrainian].

Marynovych, M. (2011). Slovo z nahody desyatylittya patriarshoho sluzhinnya Blazhenniyshoho Lyubomyra. Nash sobor. # 2 (11). S. 13. [in Ukrainian].

Mytropolyt Onufriy vidmovyvsya vstavaty na shanu Heroyiv. UPTs MP poyasnyla chomu. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2015/05/9/7067252/. [in Ukrainian].

Mytropolyt Chernovytskyy y Bukovynskyy Onufryy: Tserkov' dolzhna ydty za Khrystom, a ne za polytykamy. URL: http://arhiv.orthodoxy.org.ua/ru/intervyu/2008/07/24/17640.html[in Ukrainian].

Pavlenko, P. A viz i nyni tam, abo Shche raz pro patriarshyy status UHKTs”. URL: https://www.religion.in.ua/zmi/ukrainian_zmi/35526-a-viz-i-nini-tam-abo-shhe-raz-pro-patriarshij-status-ugkc.html[in Ukrainian].

Patriarkh Filaret: dukhovnyy pastyr natsiyi. Patriarkh. (2005). K.: Yunior-Pres. 68 s. [in Ukrainian].

Poslannya Blazhennishoho Svyatoslava do molodi. URL: http://news.ugcc.ua/documents/poslannya_blazhenn%D1%96shogo_svyatoslava_do_molod%D1%96_73381.html[in Ukrainian].

Prokopenko, M. (2017). Yak za chasiv Yaroslava Mudroho.Den'. #35. URL: https://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/yak-za-chasiv-yaroslava-mudrogo[in Ukrainian]..

Proshchannya z Predstoyatelem. Pravoslavnyy visnyk: Spetsvypusk. K., 2015. 96 s. [in Ukrainian].

Relihiya i Tserkva v ukrayins'komu suspil'stvi: sotsiolohichne doslidzhennya-2017. (2017). Tserkva, suspil'stvo, derzhava u protystoyanni vyklykam i zahrozam s'ohodennya (informatsiyni materialy). K.: Tsentr Razumkova. 48 s. [in Ukrainian].

Sahan, O. N. (2014). Moskovs'ka Patriarkhiya yak ofitsiynyy providnyk ideolohiyi «russkoho myra» «Russkyy myr» Kyryla ne dlya Ukrayiny: Zbirka naukovykh statey za redaktsiyeyu prof. A.Kolodnoho. K.: UAR. 340 s. [in Ukrainian].

Sahan, O. N. Novi vyklyky u pravoslav"yi v Ukrayini – chy budut' novi vidpovidi. URL: https://risu.org.ua/article_print.php?id=52824&name=analytic&_lang=ua&[in Ukrainian].

Sych, V., Feshchenko, R. Reytynh moral'nykh avtorytetiv, na yakykh rivnyayut'sya ukrayintsi: spetsproekt NV. URL: http://nv.ua/ukr/publications/rejting-moralnih-avtoritetiv-na-jakih-rivnjajutsja-ukrajintsi-spetsproekt-nv-65187.html[in Ukrainian].

Slovo Blazhennishoho Lyubomyra z nahody zapochatkuvannya povernennya osidku mytropolyta do Kyyeva «Odyn Bozhyy narod na Kyyivs'kykh horakh». URL: https://risu.org.ua/ua/index/resourses/church_doc/ugcc_doc/34078/[in Ukrainian].

Spil'na deklaratsiya Papy Frantsyska i Kyryla, Patriarkha Moskovs'koho i vsiyeyi Rusi URL: https://risu.org.ua/ua/index/resourses/church_doc/ecumen_doc/62494/[in Ukrainian].

Stavlennya hromadyan Ukrayiny do deyakykh relihiynykh lideriv ta do stvorennya Yedynoyi Pomisnoyi Pravoslavnoyi Tserkvy. (2016). K.: Tsentr Razumkova. 4 s. [in Ukrainian].

Tserkva i media: 7 krokiv do porozuminnya. (2012). Cherkasy: Ezdra. 240 s. [in Ukrainian].

Tserkva, suspil'stvo, derzhava v protystoyanni vyklykam i zahrozam s'ohodennya: informatsiyni materialy. (2017). K.: Tsentr Razumkova. 48 s. [in Ukrainian].

Chekan, O. (2011). Koly zlo povertayet'sya na dobro. Tyzhden'. # 6 (171). URL: https://www.religion.in.ua/8317-koli-zlo-povertayetsya-na-dobro-intervyu-z-patriarxom-upc-kp-filaretom.html[in Ukrainian].

Chornomorets', Yu. (2014). Ukrayins'ki tserkvy 2014-ho. Pro dva typy pravoslav"ya: khrystyyans'kyy i yazychnyts'ko-heopolitychnyy. Den'. №244. URL: https://day.kyiv.ua/uk/blog/suspilstvo/ukrayinski-cerkvy-2014-go[in Ukrainian].

Chornomorets', Yu. Tserkva, yaka ne movchyt'. Den'. 2014. № 56. URL: http://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/cerkva-yaka-ne-movchit[in Ukrainian].

Эks-spyker UPTs o.Heorhyy Kovalenko: «Moskovskyy Patryarkhat, k sozhalenyyu, ostaёt·sya tserkov'yu Sovet·skoho Soyuza». URL: https://www.religion.in.ua/news/vazhlivo/27269-yeks-spiker-upc-o-georgij-kovalenko-moskovskij-patriarxat-k-sozhaleniyu-ostaetsya-cerkovyu-sovetskogo-soyuza.html[in Ukrainian].

Yurash, A. (2011). Blazhenniyshyy Lyubomyr zrobyv duzhe bahato. Nash sobor. № 2 (11). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-03-01

Номер

Розділ

Соціальна філософія та філософія історії