Філософські трансформації дихотомії «дух-тіло» у самосвідомості ренесансу
DOI:
https://doi.org/10.30839/2072-7941.2018.130592Ключові слова:
«virtu», гуманістичні цінності, «vita activa», індивідуальність, образ людини, культура, літератураАнотація
В статті представлено філософсько-літературне дослідження ролі дихотомії духу і тілав епоху Відродження, зумовлене репрезентацією формидуаплізму, що акцентує його тіло, яке здатне виконувати складні форми когніціїї; тіло, що надихало і філософів, і письменників Відродження в їх проголошенні артистично-субєктивістського образу людини.Актуальінсть філсосоького дослідження в тому, що «Титани Відродження» представлялиспособипоясненнярозуму і тіла людини у тісному зв’язку духовного і матеріального, в єдності гуманістичного трактування людини, що володіє і досконалим тілом, і високою духовністю. Дихотомія «дух/розум–тіло»переосмислюється в Ренесансі з відходом від платонічних позицій античної філософії, не співпадаючи при цьому з дуалізмом тіла і розуму у працях реформаторів Церкви, що продовжували традиції середньовічних підходів до проблеми людини.Мета наукового дослідження – в особливому аналізі своєрідності дихотомії «дух-тіло» у філософії і культурі Ренесансу. Методологія дослідження побудована на основі комплексного підходу, що зумовлено міждисциплінарним характером даної роботи. Порівняльно-істочинйи метод, що використовується в даному дослідженні, слід уявити як ідентифікацію та експлікцаію системно пов’язаних культурних рис і виявлення глибинних факторів, що визначають їх взаємозв’язок. Наукова новизна дослідження – у розкритті сутності ренесансної концепції людини в аспектах дуалізму духу і тіла, в їх репрезентації як у філософських працях, так і в художніх творах письменників та поетів Відродження. Виснвоки дослідження акцентуалізують ідею про те, що «титани Відродження», прославляючи людину в її активній життєдіяльності і, завдяки вільній волі, визнали наявність невизначеності в самій людині як втілення бунту і вини, добра і зла, «моменту» розриву порядку і гармоніїПосилання
Andreev, M. L. (2005). Innovatsiya ili restavratsiya: kazus Vozrozhdeniya // Vestnik istorii, literaturyi, iskusstva. Otdnie ist. - filol. nauk RAN. M.: Sobranie; Nauka. T. 1. 84-97 [in Russian].
Batkin, L. M. (1986). Na puti k ponyatiyu lichnosti: Kastilone o «gratsii» // Kultura Vozrozhdeniya i obschestvo. M. 86-95[in Russian].
Vlasova, T.I. (2006). Formirovanie gendernyih stereotipov v zapadnoevropeyskoy filosofii. K.: Geneza. 296 s. [in Russian].
, E. (1986). Problemyi italyanskogo Vozrozhdeniya. M.: Progress. 396 s. [in Russian].
Losev, A. F. (1982). Estetika Vozrozhdeniya. M.: Myisl. 623 s. [in Russian].
Petrov, M. T. (1989). Problema Vozrozhdeniya v sovetskoy nauke. L.: Nauka. 239 s. [in Russian].
Revyakina, N. V. (1976). Uchenie o cheloveke italyanskogo gumanizma Dzhanotstso Manetti // Sb. Iz istorii kulturyi srednih vekov i Vozrozhdeniya. M.: Nauka. 243-275 [in Russian].
Fuko, M. (2004). Arheologiya. SPb.: ITs «Gumanitarnaya Akademiya»; Universitetskaya kniga. 416 s. [in Russian].
Hlodovskiy, R. I. (1982). Dekameron. Poetika i stil: monografiya // R.I. Hlodovskiy – Dekameron. Poetika i stil. 353 s. [in Russian].
Horolska, T. A .(2006). Kultura – Lyudina – FIlosofIya // AktualnI problemi duhovnostI. ZbIrka naukovih prats. Vipusk 7. Kriviy RIg: Vidavnichiy dIm. 3-11 [in Ukrainian].
Allen, J. W. (1969). The History of the Political Thought in the Sixteenth Century.– London: Methuen and Co. 525 p. [in English].
Charalampous, C. (2015). Rethinking the Mind – Body Relationship in Early Modern Literature, Philosophy and Medicine: The Renaissance of the Body: London and New York: Routledge, 2015. 180 p. [in English].
Leahey, T. H. (2000). Psychology: Renaissance through the Enlightenment // Encyclopedia of psychology. Vol. 6. Washington: American Encyclopedic Association. 386-394 [in English].
Ryle, G. (2009). The Concept of Mind. London and New York: Routledge. 324 s. [in English].
Tanney, G. (2009). Retrenching Ryle: A Critical Discussion of the Concept of Mind // Ryle G. The Concept of Mind. London and New York: Routledge. IX-LVII. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Т. В. Тесленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць «Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії» право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу (visnyk.zgia.zp.ua)