Основні вектори розробки та реалізації освітньої політики в контексті реформи децентралізації в Україні

Автор(и)

  • Д. І. Дзвінчук Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0000-0002-6391-3822

DOI:

https://doi.org/10.30839/2072-7941.2018.130605

Ключові слова:

освітня політика, реформа освіти, територіальна громада, децентралізація, взаємодія держави і громади у сфері освіти

Анотація

У статті розглянуто особливості розробки та реалізації освітньої політики в контексті реформи децентралізації в Україні. Головна мета статті – визначити основні напрями й труднощі розробки та реалізації освітньої політики в контексті реформи децентралізації в Україні. Цілями дослідження є узагальнення даних досліджуваної проблеми та виокремлення специфіки освітніх змін. Методологічним підґрунтям дослідження освітньої політики стали загальнонаукові методи емпіричного й теоретичного узагальнення, індукції й синтезу, методи порівняльного і правового аналізу. Так, зокрема, методи емпіричного й теоретичного узагальнення використано при з’ясуванні умов, специфіки та проблем проведення реформи децентралізації в Україні; дедукції та індукції, аналізу та синтезу – для виявлення системних проблем у сфері освіти. Результатом дослідження є теоретичне осмислення нормативно-правової бази з виокремленням проблемних моментів функціонування децентралізованої системи освіти в Україні. Визначено, що головним трендом сучасної освітньої політики є комерціалізація усіх аспектів навчання і виховання, який суттєво делегітимізує принцип рівного доступу до якісної освіти, що, в свою чергу, актуалізує пошук адекватних відповідей світового та національного освітніх просторів головними стейкхолдерами – державою, комерційними структурами та громадянським суспільством. Зроблено висновок, що громада і держава повинні спільно вирішувати питання створення стратегічних засад реформування освітнього процесу, контролю його якості, посилення соціального захисту всіх учасників, розширення мережі закладів освіти, підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників, розробки систем мотивації праці. Особливу увагу звернуто на перспективи впровадження в життя концепції «Нової української школи» та створення мережі опорних шкіл

Біографія автора

Д. І. Дзвінчук, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

Доктор філософських наук, професор, директор Інституту гуманітарної підготовки та державного управління

Посилання

Biudzhet-2018: «Nova ukrainska shkola» vymahaie bilshe hroshei. URL:

https://ukr.segodnya.ua/economics/enews/novaya-ukrainskaya-shkola-trebuetbolshe-deneg-1092379.html [in Ukrainian].

Derzhavna polityka, zakonodavchi napratsiuvannia, promizhni rezultaty pershoho etapu detsentralizatsii vlady v Ukraini. URL: http://decentralization.gov.ua/about [in Ukrainian].

Yevropeiska khartiia mistsevoho samovriaduvannia. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/994_036 [in Ukrainian].

Konstytutsiia Ukrainy. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/254k/96-vr [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi osvity. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Osvita u hromadakh: okremi aspekty detsentralizatsii vlady v Ukraini. URL: http://oleksandria-mkppon.kr.sch.in.ua/Files/downloads/osvta-u-gromadah1.pdf [in Ukrainian].

Pro derzhavnu reiestratsiiu yurydychnykh osib, fizychnykh osibpidpryiemtsiv ta hromadskykh formuvan: Zakon Ukrainy vid 15 travnia 2003 roku. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/755-15 [in Ukrainian].

Pro dobrovilne obiednannia terytorialnykh hromad: Zakon Ukrainy vid 5 liutoho 2015 roku. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/157-19 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro osvitnii okruh: Postanova Kabinetu

Ministriv Ukrainy vid 27 serpnia 2010 roku. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/777-2010-p [in Ukrainian].

Pro mistseve samovriaduvannia: Zakon Ukrainy vid 21 travnia 1997 roku. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/280/97-vr [in Ukrainian].

Pro Natsionalnu doktrynu rozvytku osvity: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid kvitnia 2002 roku. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002[in Ukrainian].

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 5 veresnia 2017 roku. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page [in Ukrainian].

Pro spivrobitnytstvo terytorialnykh hromad: Zakon Ukrainy vid 17 chervnia 2014 roku. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1508-18 [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii reformuvannia mistsevoho samovriaduvannia ta terytorialnoi orhanizatsii vlady: rozporiadzhennia Kabinetu

Ministriv Ukrainy vid 1 kvitnia 2014 roku. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-r [in Ukrainian].

Funktsionuvannia opornykh shkil za rezultatamy opytuvannia dyrektoriv opornykh shkil. K. : Instytut osvitnoi analityky, 2017. 79 s [in Ukrainian].

Tsyvilnyi kodeks Ukrainy. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/435-15 [in Ukrainian].

Shestypoverkhova formula osvitnoi subventsii ta implementatsiia Zakonu «Pro osvitu» – Liliia

Hrynevych pro zminy v shkilnii osviti. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/usi-novivni-novini-2017-11-23-6-poverxova-formulaosvitnoyi-subvencziyi-ta-implementacziya-zakonu-pro-osvitu [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-10

Номер

Розділ

Філософія освіти