Теоретичні аспекти задоволеності роботою
DOI:
https://doi.org/10.30839/2072-7941.2018.143896Ключові слова:
робота, персонал, роботодавець, мотивація, задовленість роботоюАнотація
Актульність дослідження в тому, що пробота – важлива життєва діяльність, що забезпечує прибуток, дозволяє самореалізуватися, утвердитися у певному середовищі, задовльняє людські амбіції. Найбільш важливий фактор задоволеності роботою – внутрішній фактор, що включає внутрішню відповідальність прийняття рішень, вміння використовувати свої навички і здатність досягати навчитися нової діяльності і оцінити ефективність своєї діяльності.
Задоволеність роботою сьогодні є одним з об’єктів, що найбільше вивчається, однією з самих складних сфер, з якою стикаються сьогодняшні керівники, намагаючись уникнути плинності кадрів та утримання кращих співробітників. Таким чином, роботодавці все більше уваги приділяють своїм працівникам, їх очікуванням і задоволеності роботою. На підприємствах сьогодні відчувається швидкоплинний та інноваційний період, що може привести до напруги та негатвиним соціальним наслідкам. Задоволеність роботою є все більш актуальною темою, так як існує ризик втрати висококваліфікованих спеціалістів і в той же час втрати позицій на ринку.
Методологія дослідження – у статті виконано аналіз теоретичних аспектів задоволеності роботою. Для досягнення цілі застосовувалися методи систематизації, порівняння і синтезу наукової літератури. Метою статті є проведення аналізу наукової літератури з аспекту задоволеності роботою співробітників. Задачі статті: розглянути теоретичну концепцію задоволеності роботою, обговорити фактори, що впливають на задоволеність роботою, виявити роль задоволеності роботою.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Останнім часом велика увага приділяється управлінню людськими ресурсами. Управління людськими ресурсами включає організаційний розвиток, розвиток людських ресурсів і трудові відносини. Для організації важливо, щоб компанія мотивувала своїх співробітників і добивалася їх ефективної участі. Ключовим до ефективного результату є задоволеність робюотою. Задовленість роботою є багатогранною концепцією, і до сих пір немає єдиної згоди відносно тлумачення даного терміну задоволеності роботою. Автори пояснюють концепцію задоволеності роботою по-різному. Проблему аналізують R. Hoppock, V. H. Vroom; K. Davis, J. W. Nestrom; P. E. Spector; D. Statt; B. Aziri та інші автори.
Висновок. Задоволені роботою працівники мотивовані на краще виконання роботи, почувають себе прихильниками своєї компанії та їй відданими, є лояльними і відповідальними, більш дружніми до колег, шукають звязки і співпрацю, добувають нові знання і навички, кращих результатів роботи. Все це впливає на задоволеність клієнтами і лояльність компанії. Задоволеність роботою повязана з прогресом, прибутком, конкуроентоспроможністю та успіхом організаціїПосилання
Al-Mahayreh, M. & AbdeL-Qader, M.d A. (2015). The Effect of the Factors leading to Job Satisfaction on the Innovation Level: Study on Workers in Islamic Banks operating in Jordan. Iš: International Journal of Business, Humanities and Technology, Vol. 5, No. 1, p. 24–39. ISSN 2162-1357 [in English].
Aziri, B. (2011). Job Satisfaction: a Literature Review. Iš: Management Reseach and Practice, Vol. 3, Issue 4, p. 77–86. ISSN 2067-2462 [in English].
Bakanauskienė, I. & Bendaravičienė, R. & Krikštolaitis, R. (2010). Pasitenkinimo darbu tyrimas universiteto darbuotojų grupių atveju. Iš: Management theory and studines for rural business and infrastructure development, Nr. 22 (3), p. 12–24. ISSN 1822-6760 [in Lithuanian].
Bhatnagar, K. & Srivastava, K.(2012). Job Satisfaction in Health-Care Organizations. Iš: Industrial Psychiatry Journal. 2012, 21 (2), p. 75–78 [in English].
Bukšnytė, L. & Švobaitė, K. (2009). Valstybės tarnautojų pasitenkinimo darbu ir kognityvinio stiliaus ryšys. Iš: Tarptautinis psichologijos žurnalas: biopsichosocialinis požiūris, 4, p. 9–28 [in Lithuanian].
Dugguh S. I. & Ayaga Ph. D.& Dennis Ph. D. (2014). Job satisfaction theories: Traceability to employee performance in organizations. Iš: IOSR Journal of Business and Management, Vol. 16, Issue 5, p. 2319-7668, p. 11–18 [in English].
Gerikienė, V. & Petrauskienė, J. (2009). Profesinio pasitenkinimo veiksniai ir jų grįžtamasis ryšys su bendruomenės slaugytojų pasitenkinimu darbu. Iš: Medicinos teorija ir praktika, T. 15, Nr. 4, p. 399–405. ISSN 1392-1312. [in Lithuanian].
Job Satisfaction Survey, JSS Page. [interaktyvus]. [žiūrėta 2018-04-07]. Prieiga per internetą: http://shell.cas.usf.edu/~pspector/scales/jsspag.html. [in English].
Jovarauskaitė, A. & Tolutienė, G. (2010). Universiteto dėstytojų pasitenkinimui darbu įtakos turintys veiksniai. Iš: Jaunųjų mokslininkų darbai, Nr. 1 (26), p. 95–103. ISSN 1648-8776 [in Lithuanian].
Judickienė, J. Darbo teisės konspektai. [interaktyvus]. [žiūrėta 2018-05-22]. Prieiga per internetą: www.efsa.lt/failai/Konspektai/JurgitaJudiciene/DT.doc [in Lithuanian].
Junaimah, J. & See L. P. & Bashawir, A. G. (2015). Effect of Manager’s Bases of Power on Employee’s Job Satisfaction: an Empirical Study of Satisfaction with Supervision. Iš: International Journal of Economics, Commerce and Management, Vol. III, Issue 2. ISSN 2348 0386.[in English].
Lee, K. L. & Low, G. T. (2010). The Influence of Social Power and Educational Orientation on the Outcomes of superior-subordinate dyadic relationship. Iš: European Journal of Social Sciences, 16(4). [in English].
Lietuvos Respublikos darbo kodeksas. TAR, 2016, Nr. 23709 [in Lithuanian].
Rai, S. The Importance of Job Satisfaction. [interaktyvus]. [žiūrėta 2018-05-17]. Prieiga per internetą: https://www.linkedin.com/pulse/importance-job-satisfaction-sanjay-rai. [in English].
Rane, D. B. (2011). Employee Job Satisfaction: An Essence of Organization. Iš: HRM Review, Vol. XI, No. 7, p. 10–16 [in English].
Redmond, B. F. Job Satisfaction. [interaktyvus]. [žiūrėta 2018-05-15]. Prieiga per internetą: https://wikispaces.psu.edu/display/PSYCH484/11.+Job+Satisfaction. [in English].
Robbins, S. P. (2007). Organizacinės elgsenos pagrindai. Kaunas: Poligrafija ir informatika [in Lithuanian].
Spector, P. E. (1985). Measurement of Human Service Staff Satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey. American Journal of Community Psychology, Vol. 13, No. 6. [in English].
Spector, P. E. (1997). Job satisfaction: Application, assessment, causes, and consequences. Thousand Oaks, CA.: Sage, [in English].
Šavareikienė, D. (2012). Motyvo interpretacija motyvacijoje. Ekonomika ir vadyba: aktualijos ir perspektyvos, 1/25, p. 46–51. ISSN 1648-9098 [in Lithuanian].
Tamulienė, R. & Mačiulienė, D. & Žukauskaitė, V. (2016). Gydytojų odontologų padėjėjų pasitenkinimas darbu ir jį lemiantys veiksniai. Sveikatos mokslai, 2016, 26 tomas, Nr. 6, p. 231–236. ISSN 1392-6373[in Lithuanian].
Vaidelytė, E. & Sodaitytė, E. (2017). Pasitenkinimas darbu Valstybės tarnybos departamente Lietuvoje: išorinių ir vidinių veiksnių analizė. Viešoji politika ir administravimas, T. 16, Nr. 3, p. 390–404. ISSN 1648-2603[in Lithuanian].
Werner, A. (2001). Cape Town. Oxford University Press [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Genadij Batranak, Virginija Giliuvienė
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць «Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії» право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу (visnyk.zgia.zp.ua)