Модернізація початкової освіти на прикладі приазовської ОТГ
DOI:
https://doi.org/10.30839/2072-7941.2019.189238Анотація
Початкова освіта є основним правом кожної дитини. Забезпечення доступності освіти для всіх дітей є обов'язком не тільки уряду, але і батьків. Основна мета початкової освіти полягає в тому, щоб підвищити обізнаність серед дітей, відкрити можливості дитини поряд з саморозвитком. Це перший крок у створенні добробуту у суспільстві. Початкова освіта є невід'ємною умовою сталого розвитку.
Основна мета початкової освіти — навчити дітей мислити аналітично, досягати високих стандартів життя, вирішувати завдання, пов'язані з технологічним розвитком і розвитком базових цінностей. Нова Українська школа повинна забезпечити безпечну і позитивну середу, в якій може відбуватися ефективне навчання. На наш погляд, майбутнє дитини повністю залежить від початкової освіти.
У галузі освіти перед Приазовською ОТГ постала основна проблема, а саме невідповідність наявної освітньої мережі сучасним реаліям. Існуюча на момент створення громади мережа закладів освіти сформувалась у 80 роки минулого сторіччя і зовсім не відповідала сучасній кількості населення у громаді, що призвело до фінансової неспроможності громади вирішувати інші нагальні проблеми та розвиватися.
Приазовською районною радою було розпочато процес створення опорних шкіл, як найбільш оптимальний для якісної освіти в сільській місцевості. Так було створено Опорний навчальний заклад Приазовська спеціалізована школа I-III ст. «Азимут» [1].
Так як освітня сфера є найбільш витратною в бюджеті ОТГ, органом управління освітою був проведений її детальний аналіз. Було зібрано статистичні дані за наступними показниками:
- демографічна ситуація;
- якість надання освітніх послуг;
- кадрове забезпечення;
- фінансування галузі;
- матеріально-технічна база;
- забезпечення шкільними автобусами;
- приміщення закладів загальної середньої освіти;
- дисбаланс витрат на освіту 1 учня в школах ОТГ.
Наявність таких факторів, як негативний соціальний вплив через втрату робочих місць певною кількістю працівників оптимізованих шкіл і внаслідок цього, іміджеві втрати керівництва новоствореної громади значно ускладнювали процес реформування.
Та все ж депутатський корпус, батьківська та педагогічна громадськість дійшли висновку:
- існуюча освітня мережа є неефективною через малокомплектність класів, застарілі методи навчання та низьку енергоефективність будівель;
- вартість навчання (витрат бюджетних коштів) на одного учня на рік в малокомплектних школах в 3 рази вища за такі самі витрати у опорному закладі;
- показники успішності навчання учнів в малокомплектних школах нижчі, ніж в опорній школі;
- допомога держави у матеріально-технічне забезпеченні шкіл з повнокомплектними класами краще, ніж в школах з невеликою кількістю учнів;
- в школах з малокомплектними класами вчителі вимушені викладати предмети не за фахом, що негативно впливає на якість знань.
Таким чином, було підтримано рішення про прийняття у власність Приазовської селищної ради опорної школи та реорганізацію малокомплектних шкіл громади Гамівського та Шевченківського навчально-виховних комплексів I-III ст. школи I ступеня з підвезенням учнів 5-11 класів до опорної школи[2].
Фінансування освіти Приазовської ОТГ до 2018 року здійснювалось спочатку за рахунок освітньої субвенції з Державного та Обласного бюджетів й за рахунок власного бюджету ОТГ. Надалі було змінено порядок нарахування субвенцій, тому ОТГ стали отримувати два види субвенцій/дотацій, з яких мали утримувати освіту.
Для облаштування перших класів в форматі Нової Української школи було отримано Державну субвенцію у розмірі 4 000 000 грн. Умовою використання субвенції було співфінансування громадою в розмірі не менше десяти відсотків [3].
За рахунок залишків освітньої субвенції 2017 року Запорізькою обласною радою було надано 1 449 000 грн. на покращення матеріально- технічної бази опорної школи та 101 439 грн. на облаштування робочих місць вчителів перших класів [3].
Окрім обов’язкового десятивідсоткового співфінансування Державної субвенції Приазовською селищною радою, було надано кошти для проведення найбільш важливих ремонтних робіт у форматі Нової Української школи.
Також було залучено спонсорські кошти в розмірі 98 000 грн.,[1] які було використано для придбання будівельних матеріалів та облаштування ігрової зони в кожному з 5 перших класів [3].
Дані щодо фінансування початкових класів Приазовської ОТГ наведено в таблиці 1.
Таблиця 1
Розподіл фінансування початкової освіти Приазовської ОТГ у 2018 році
Потреби
Державний бюджет, грн.
Обласний бюджет, грн.
Місцевий бюджет, грн.
Дидактичні матеріали
70 448,49
-
7 000,00
Шкільні меблі
1 114 870,00
-
12 000,00
Комп’ютерне обладнання
55 590,00
-
6 000,00
Інтерактивне обладнання
-
1 552 458,00
-
Роб. місце вчителя
-
101 975,00
-
Ресурсні кімнати
-
249 000,00
-
Інтерактивні комплекти
-
137 870,00
-
Ремонт освітнього простору
-
-
375 430,00
Ремонт ресурсних кімнат
-
-
149 955,00
Ремонт ганку
-
-
98 015,30
Ремонт вбиральних
-
-
69 882,00
Таким чином, спільними зусиллями було облаштовано Новий освітній простір та створені всі умови для навчання в форматів Нової Української школи. Сьогодні багато дослідників стверджують [4], що отримання хорошої початкової освіти надає більший вплив на загальний розвиток дітей, ніж їх сімейне походження. Погана початкова освіта може привести дитину до негативних наслідків. У той час, як початкова освіта визначає розвиток і зростання різних аспектів дитини в контексті суспільства, з іншого боку, низька якість початкової освіти або його відсутність можуть призвести дітей до неграмотності. Отже, початкова освіта є найбільш важливим етапом життя дитини. Це перетворює їх в кращого мислителя, учня і людини.
Початкова освіта дуже вигідна не тільки для людини, але і для країни. Це основа для подальшої освіти. Нова Українська школа формує життя дітей, просуваючи їх навички в прийнятті рішень. Діти, які отримали якісну ранню освіту, стають більш продуктивними і кваліфікованими.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Дмитро Самофалов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць «Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії» право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу (visnyk.zgia.zp.ua)