Імідж викладача як основа підвищення конкурентоспроможності ВНЗ: парадигма сучасного освітнього процесу

Автор(и)

  • R. I. Oleksenko Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0002-2171-514X
  • O. M. Sytnyk Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0001-7743-8148
  • I. G. Denisov Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0003-3725-7486

DOI:

https://doi.org/10.30839/2072-7941.2018.130752

Ключові слова:

імідж, навчання, освіта, педагог, освітні послуги

Анотація

Актуальність теми дослідження в тому, що зроблена спроба, крізь призму стану вищої освіти в Україні, окреслити фактори та можливості формування позитивного іміджу сучасного викладача як основи конкурентоздатності вищого навчального закладу. Метою статті є: переосмислення іміджу викладача в умовах зростання вимог та підвищення конкурентоспроможності серед вищих навчальних закладів. Цілями дослідження є узагальнення даних досліджуваної проблеми та розробка моделі розвитку теоретичних аспектів формування позитивного іміджу викладача в контексті зростання статусу ВНЗ, та аналіз взаємозалежності іміджу викладача та його професійної компетентності, практичних навичок, вміння пов’язувати теорію з практикою. Методологія дослідження є загальнонаукові та спеціально-дисциплінарні методи наукового дослідження. Так зокрема, методи теоретичного узагальнення, аналогії та абстрагування використано при з’ясуванні умов, специфіки та реалій сучасного освітнього процесу, зокрема – у ВНЗ; дедукції та індукції, аналізу та синтезу – для виявлення системних проблем українських ВНЗ стосовно задоволення потреб споживачів освітніх послуг; синтез прогресивних ідей щодо проектування шляхів підвищення позитивного іміджу викладача в контексті зростання статусу ВНЗ. Також використано спеціально-дисциплінарні методи наукового дослідження: порівняння, систематизація та групування – для узагальнення моделі розвитку теоретичних аспектів формування позитивного іміджу викладача в контексті формування іміджу ВНЗ; аналітичний – при аналізі взаємозалежності іміджу викладача та його професійної компетентності, практичних навичок та вміння пов’язувати теорію з практикою тощо. Результатом дослідження є теоретичне осмислення іміджу викладача в контексті формування конкурентоспроможності вищого навчального закладу. Результатом аналізу є постійне, системне вдосконалення власних фахових компетенцій. І лише за цієї умови викладач зможе заслуговувати на авторитет і повагу серед студентів і колег. Відзначено, що сучасний стан вищої освіти диктує необхідність пошуку нових шляхів вирішення проблем підвищення ефективності не лише навчання, підготовки фахівця, затребуваного на ринку праці, але і ефективності діяльності вищого навчального закладу в умовах автономії. Висновок. Позитивний імідж педагога, та загалом і навчального закладу, дасть змогу підвищити авторитет професій та спеціальностей вищої школи. І саме філософія має взяти на себе відповідальність за формування вчителя майбутнього, адже з прадавніх часів філософія була, є і буде тим поводарем по осягненню мудрості. Імідж сучасного викладача значною мірою залежить від його професійної компетентності практичних навичок та вміння прививати студентам здатність вивчати теорію в тісному взаємозв’язку з практикою. Адже знання стають ефективними лише в прикладному аспекті, зокрема при застосуванні принципу «теорія-практика-теорія»

Біографії авторів

R. I. Oleksenko, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Доктор філософських наук, доцент, професор, завідувач кафедри філософії

O. M. Sytnyk, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Доктор історичних наук, доцент, завідувач кафедри історії

I. G. Denisov, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології

Посилання

Anosov, I. P. (2005). Pedahohichna antropolohiia: navch. Posibnyk. K.: Tvim inter. 264 s. [in Ukrainian].

Boretska, N. P. (2010). Konkurentni perevahy i vyklyky rynkovoi ekonomiky u konteksti rozvytku vyshchoi osvity // Metodolohiia doslidzhen ta suchasni sotsialni, ekonomichni i psykholohichni problemy rozvytku suspilstva: zb. nauk. prats Donetskoho instytutu rynku ta sotsialnoi polityky. – Seriia: «Ekonomika i menedzhment».Donetsk: DIR SP. P. 11–17 [in Ukrainian].

Vyshcha osvita ta Yevropeiskyi osvitnii prostir (2015) / V. Kryzhko, M. Elkin, O. Starokozhko, K. Tilcharova, O. Hrytsaiova. Berdiansk, Vydavets Tkachuk O.V. 448 s.

Zemlianskyi, A. M. (2016). Retseptsiia fenomenolohichnykh idei u suchasnii istorychnii antropolohii // VERSUS. № 1 (7). P. 26 –30 [in Ukrainian].

Oleksenko, R. (2013). Pidhotovka i perepidhotovka kadriv u systemi ekonomichnoi osvity / R. Oleksenko // Vyshcha osvita Ukrainy. № 2. P. 59-67 [in Ukrainian].

Oleksenko, R. (2013). Ekonomichna osvita i vykhovannia yak zasoby rozvytku svitohliadnykh zasad suchasnoho pidpryiemnytstva // Vyshcha osvita Ukrainy. № 4. P. 80−83 [in Ukrainian].

Posviata u pershokursnyky-2017:[Elektronnyi resurs] / Pres-sluzhba Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. – Rezhym dostupu: http://www.npu.edu.ua/ua/podii/9-ss/4310-posviata-u-pershokursnyky-2017 [in Ukrainian].

Saukh P. Yu. (2006). Yakist osvity yak indykator rivnia zhyttia informatsiinoho suspilstva / P. Yu. Saukh // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. № 29. P. 3–7 [in Ukrainian].

Sytnyk, O. M. (2014). Perspektyvy rozvytku doslidnytskykh tsentriv v ukrainskykh universytetakh u konteksti Zakonu «Pro vyshchu osvitu» 2014 roku // Ukrainoznavchyi almanakh. Vyp. 16. Kyiv, Melitopol, 2014. P. 188-192 [in Ukrainian].

Smilianets, O. H. (2010). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii v pisliadyplomnii osviti fakhivtsiv z ekonomichnoi kibernetyky // Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zb. nauk. prats. – Vinnytsia: Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, 2010. Vyp. 25. P. 265–272 [in Ukrainian].

Sharov, S. V. (2014). Metodolohichni aspekty kompiuternoi pidtrymky samostiinoi roboty studentiv-filolohiv: navch.-metod. posib. – [2-he vydannia dop. i pererob.]. Kharkiv: Fedorko. 200 s. [in Ukrainian].

Shkvyria, N. O. (2016). Sutnist ta osoblyvosti marketynhovoho planuvannia konkurentospromozhnosti produktsii // Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky). № 3 (32). P. 164–170 [in Ukrainian].

Websters 1828 Dictionary: [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu:https://web.archive.org/web/20070516015749/http://www.cbtministries.org/resources/webster1828.htm [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-10

Номер

Розділ

Філософія освіти