Екологічна освіта в умовах екологічної кризи

Автор(и)

  • І. П. Пятишева Національний педагогічний університету імені М.П. Драгоманова, Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30839/2072-7941.2013.24089

Ключові слова:

екологічна освіта, освіта, екологічна криза, екологічна культура, екологічна свідомість

Анотація

Дана стаття присвячена питанням екологічної освіти. Розглядається причина та сутність екологічної кризи в сучасній системі освіти. Обґрунтована сутність поняття екологічної освіти. З'ясовано зміст та завдання екологічної освіти. Визначені періоди розвитку екологічної освіти. Розглянуто синергетичний підхід до екологічної освіти.

Біографія автора

І. П. Пятишева, Національний педагогічний університету імені М.П. Драгоманова, Київ

аспірантка кафедри соціальної філософії та філософії історії

Посилання

Акопян В.Г. Глобалізація як універсалізація освоєння довкілля – природного культурного [Електронний ресурс] / В.Г. Акопян. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/ Soc_Gum/Gileya/ 2011_SV/ Gileyasp/ F6_doc.pdf.

Базалук О.А. Философия образования в свете новой космологической концепции: Учебник / О.А. Базалук. – К.: Кондор, 2010. – 458 с.

Буданов В. Синергетичні стратегії освіти / В. Буданов // Вища освіта України. – 2003. – № 2. – С. 46-52.

Дейниченко Л.М. Основні етапи становлення і розвитку формування екологічної культури майбутнього вчителя у вищих педагогічних закладах України / Л.М. Дейниченко // Гуманізація навчального процесу: Наук.-метод. зб. – Слов'янськ: СДПУ, 2002. – С. 12-18.

Кисельов М.М. Національне буття серед екологічних реалій / М.М. Кисельов, Ф.М. Канак. – К.: Тандем, 2000. – 320 с.

Кізіма В. Ідея та принципи постнекласичної освіти / В. Кізіма // Вища освіта України. – 2003. – № 2. – С. 20-30.

Клепко С.Ф. Конспекти з філософії освіти / С.Ф. Клепко. – Полтава: ПОІППО, 2007. – 420 с.

Книш І. Екологічна освіта та екологічне виховання, як передумова формування ноосферного мислення [Електронний ресурс] / І. Книш. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ portal/Soc_Gum/ Vird/2011_13/PDF/3.pdf.

Концепція екологічної освіти в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.osvita.irpin.com/viddil/v5/d33.htm.

Кочергин А.Н. Экологическое образование и воспитание в контексте современных глобальных техногенных процессов / А.Н. Кочергин // Философия образования. – М.: Фонд «Новое тысячелетие», 1996. – С. 246-266.

Крисаченко В.С. Екологія. Культура. Політика: Концептуальні засади сучасного розвитку / В.С. Крисаченко, М.І. Хилько. – К.: Знання України, 2002. – 598 с.

Крисаченко В. Реформа національної освіти України та викладання життєзнавства в контексті сучасного світового досвіду / В.Крисаченко // Формування екологічної культури учнів та студентів: Збірник наукових праць. – К.: Інститут філософії НАН України, 1997. – С. 149-163.

Кумбс Ф.Г. Кризис образования в современном мире: Системный анализ / Ф.Г. Кумбс. – М.: Прогресс, 1970. – 293 с.

Лебідь С.Г. Екологічна культура як складова гуманізації виховання [Електронний ресурс] / С.Г. Лебідь. – Режим доступу: http://lib.chdu.edu.ua/ pdf/naukpraci/ecology/1998/1-1-1.pdf.

Логвиненко В.М. Філософські аспекти екологічної освіти / В.М. Логвиненко // Гілея: науковий вісник: збірник наукових праць / Гол. ред. В.М. Вашкевич. – К.: ВІРУАН, 2012. – Випуск 59 (№ 4). – С. 648-652.

Лутай В. Філософсько-освітній потенціал синергетики / В. Лутай // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів / [авт. кол.: В. Андрущенко (керівник), М. Бойченко, Л. Горбунова, В. Лутай, та ін.]. – К.: Педагогічна думка, 2011. – С. 49-60.

Маєр-Абіх К.-М. Повстання на захист природи. Від довкілля до спільно світу / К.-М. Маєр-Абіх; [пер. з нім., післямова, примітки А. Єрмоленка]. – К.: Лібра, 2004. – 196с.

Мамедов Н.М. Культура, экология, образование / Н.М. Мамедов. – М.: Прогресс, 1996. – 320 с.

Предборська І. Відчуження знання як проблема філософії освіти: теорії, практики, парадокси, політики та перспективи / І. Предборська // Філософія освіти: наук. часопис. – 2005. – № 1 / Ін-т вищої освіти НАПН України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, Укр. академія політ. наук. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. – С. 159-166.

Предборська І. Постнекласичні ін(тер)венції в освітньому дискурсі / І. Предборська // Вища освіта України. – 2003. – № 2. – С. 37-40.

Сакун А.В. Освіта і глобалізація в контексті онтології людської діяльності / А.В. Сакун // Вісник ДонНУЕТ ім. Михайла Туган-Барановського. Гуманітарні науки. – Донецьк: ДонНУЕТ ім. М. Туган-Барановського. – 2011. – № 2 (50). – С. 98-101.

Сулаєва Н.В. Глобалізація та професійно-педагогічна освіта / Н.В. Сулаєва // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). – Бердянськ: БДПУ, 2010. – № 4. – С. 232-239.

Сухомлинский В.А. Избранные произведения: В 5 т. / В.А. Сухомлинський. – Т.4. – К.: Рад. шк., 1979. – 670 с.

Толстоухов А.В. Філософсько-світоглядні засади оптимального управління екологічною ситуацією в Україні: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.09 «Філософія науки» / А.В. Толстоухов.– К., 1999. –18 с.

Уваркіна О.В. Легітимація «педагогічної матриці» української освіти / О.В. Уваркина // Наукові записки Київського університету туризму, економіки і права. Серія: філософські науки. / Гол. ред. В.С. Пазенок. – К.: КУТЕП, 2012. – Випуск 12. – С. 170-179.

Швед М. Екологічна едукація за кордоном і в Україні / М. Швед. – Львів: Вид-во «Світ», 1997. – 106 с.

Шевченко В. Філософія освіти: проблеми самовизначення / В. Шевченко // Філософія освіти: наук. часопис. – 2005. – № 1 / Ін-т вищої освіти НАПН України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, Укр. академія політ. наук. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. – С. 18-29.

Dewey J. The Child and the Curriculum. In Dewey on Education: Selections, edited by M. Dworkin. New York: Teachers College Press, 1959. – S. 91–111.

Hakobyan V.G. Globalization as a universalization of the development of the environment - natural cultural [Electronic resource] / V.G.Hakobyan. – Mode of access: http://www.nbuv.gov.ua/portal/ Soc_Gum/Gileya/ 2011_SV/ Gileyasp/ F6_doc.pdf.

Bazaluk A. A. Philosophy of education in the light of the new cosmological concept. The textbook / A.A. Bazaluk. – K.: Condor, 2010. – 458 s.

Budanov V. Synergistic strategy of education / V.Budanov // Higher education of Ukraine. – 2003. – № 2. – S. 46-52.

Deinichenko L.M. The main stages of formation and development of the formation of ecological culture of the future teachers in higher education institutions of Ukraine / L.M. Deinichenko // Humanization of the educational process: Sciences. – metod. zb. Slavyansk: SDPY, 2002. – S. 12-18.

Kiselev M.M. National existence among environmental realities / M.M. Kiselev, F.M. Kanak. – K.: Tandem, 2000. – 320 s.

Kіzіma B. Іdeya that principled postneklasichnoї osvіti / B.Kіzіma // Vishcha Osvita Ukrainy. – 2003. – № 2. – S. 20-30.

Klepko S.F. Notes on the philosophy of education / S.F. Klepko. – Poltava: ПОІППО, 2007. – 420 s.

Knysh I. Environmental education and environmental upbringing, as a precondition for the formation of the noosphere thinking [Electronic resource] / I.Knysh. – Mode of access: http://www.nbuv.gov.ua/ portal/Soc_Gum/ Vird/ 2011_13/PDF/3.pdf.

The concept of environmental education in Ukraine [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.osvita.irpin.com/viddil/v5/d33.htm.

Kochergin A.N. Environmental education and upbringing in the context of modern global man-made processes / A.N.Kochergin // Philosophy of education. – M.: Fund «New Millennium». – 1996. – S. 246-266.

Кrysachenko V.S. Ecology. Culture. Policy: Conceptual foundations of the modern development / V.S. Кrysachenko, M.I. Hilko's. – K.: Knowledge of Ukraine, 2002. – 598 s.

Кrysachenko V.S. Reform of the national education and teaching життєзнавства in the context of modern world experience / V.S. Кrysachenko // Formation of ecological culture of pupils and students: Collection of scientific works. – K.: Institute of philosophy of NAS of Ukraine, 1997. – S. 149-163.

Coombs F.G. Crisis of education in the modern world system analysis. M.: Progress, 1970. – 293 s.

Lebid S. Ecological culture as a component of humanization of education [Electronic resource] / S. Lebid. – Mode of access: http://lib.chdu.edu.ua/ pdf/naukpraci/ecology/1998/1-1-1. pdf.

Logvinenko V.M. Philosophical aspects of environmental education / V.M. Logvinenko // Gilea: Research Bulletin: Collected Works / Ch. yet. V.M Vashkevich. – K. VIRUAN, 2012. – Issue 59 (№ 4). – S. 648-652.

Lutay V. Philosophical and educational potential synergy / V. Lutay // Philosophy and methodology of the development of higher education in Ukraine in the context of European integration processes: / [auto Col.: century V.Andrushchenko (head), M.Boichenko, L.Gorbunov, V.Lutai, etc.] – K.: Pedagogical the idea, 2011. – S. 49-60.

Meyer-Abikh K.-M. The revolt in the protection of nature. From the environment to jointly world / K.-M. Meyer-Abikh [ transl. from him., afterword, notes А.Єрмоленка]. – Kiev: Libra, 2004. – 196 s.

Mamedov N.M. Culture, ecology, education / N.M.Mamedov. – M.: Progress, 1996. – 320 s.

Predborska I. Alienation knowledge as a problem of philosophy of education: theory, practice, paradoxes, policies and prospects / I. Predborska / / Philosophy of Education: science. magazine. – 2005. – № 1 / The Institute of Higher Education NAPS of Ukraine, Nat. ped. univ im. M.P.Drahomanova, Ukr. academy flight. science. – K.: Type of NPU M.P.Drahomanov, 2005. – S. 159-166.

Predborska I. Postnonclassical in (ter) vention in educational discourse / I.Predborska / / Higher Education of Ukraine. – 2003. – № 2. – S. 37-40.

Sakun A.V. Education and globalization in the context of the ontology of human activity / А. V.Sakun // Vestnik of Donsuet im.Mikhail Tugan-Baranovsky. Humanities.. – Donetsk: Donsuet im. M. Tugan-Baranovsky. – 2011. – № 2 (50). – S. 98-101.

Sulayeva N.V. Globalization and the professional-pedagogical education / N.V.Sulayeva // Collection of scientific works of the Berdyansk state pedagogical University (Pedagogical Sciences). – Berdyansk: BSPU, 2010. – № 4. – S. 232-239.

Sukhomlinsky V.A. Selected works: In 5 tons / V.A.Sukhomlinsky. Vol.4. – K.: Sov.sch., 1979. – 670 s.

Tolstoukhov A.V. The philosophical and ideological foundations of optimal control of the environmental situation in Ukraine: avtoref. dis. ... candidate of philosophical Sciences: 09.00.09 / A.V. Tolstoukhov. – K., 1999. – 18 s.

Uvarkina A.V. The legitimation of «pedagogical matrix» Ukrainian education / A.V.Uvarkina // Scientific notes of Kyiv University of tourism, Economics and law. Series: philosophy of science. / Ed. V.S/ Pazenok – K.: KUTEP, 2012. – Issue 12 – S.170-179.

Swede M. Environmental edukatsiya abroad and in Ukraine / M. Swede. – Lions: Type of «World», 1997. – 106 s

Shevchenko V. Philosophy of education: problems determination / V. Shevchenko / / Philosophy of Education: science. magazine. – 2005. – № 1 / The Institute of Higher Education NAPS of Ukraine, Nat. ped. univ im. M.P.Drahomanova, Ukr. academy flight. science. – K.: Type of NPU M.P.Drahomanov, 2005. – S. 18-29.

Dewey J. The Child and the Curriculum. In Dewey on Education: Selections, edited by M. Dworkin. New York: Teachers College Press, 1959. – S. 91-111.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-04-30

Номер

Розділ

Філософія