Практика как критерий востребованности компетенций личности

Автор(и)

  • Г. Ф. Москалик Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30839/2072-7941.2014.37266

Ключові слова:

освіта, особистість, компетентність, соціальна практика, освіта протягом життя

Анотація

У сучасному суспільстві людина опиняється перед цілою низкою викликів, які виявляються своєрідним барометром її особистісно-професійної компетентності. Тому на освіту покладається відповідальність за створення сприятливих для особистісного самовизначення і самореалізації умов існування індивідів. Життя в інформаційному суспільстві передбачає постійне перебування людини в умовах конкуренції та конфліктів, суперництва і співробітництва з представниками інших культур тощо. Щоб знайти своє місце в житті, ефективно освоїти соціальні ролі особистість обов’язково має володіти необхідними для цього компетентностями, критерієм затребуваності яких виявляється соціальна практика.

Біографія автора

Г. Ф. Москалик, Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова

кандидат філософських наук, докторант

Посилання

Bevzenko L. Community risk areas and finding adequate educational strategies / Bevzenko L. // Philosophy of Education. - 2006. - № 3 (5). - P. 34-53.

Korsak K. New scientific basis of the education systems of the XXI century. / K. Korsak // Bulletin of the Institute of Child Development. 6. Issue Series: Philosophy, Pedagogy, Psychology: Scientific Papers. - K .: M/ Drahomanov National Pedagogical University 2009. - P. 28-34.

Kravchenko A. Contradictions of the educational process in the information world innovation: creative context / Kravchenko A. // Humanitarian Bulletin Zaporozhye State Engineering Academy. - Zaporozhye: ZSEA, 2012 - Volume 49 - P. 250-256.

Fromm E. Revolution of Hope // Fromm E. Psychoanalysis and Ethics / Erich Fromm. - M .: Republic, 1993. - P. 217-343

Monitoring Education Quality and Development in Ukraine: Recommendations for Education Policy / under total. ed. OI Noodles. - K .: "KIS", 2004. - 160 p.

Golub T. Scientific component of the European system of quality assurance of higher education / Tatyana Golub // new pedagogical ideas. Scientific Council Journal. - 2012. - № 1 (69). - P. 131-133.

Bourgune I. Urgency introduction of competence approach to educational practice / I.Bourgune // Actual problems of public administration, education and psychology. Scientific Papers of Kherson National Technical University. - 2010. - № 1 (2). - P. 159-165.

Competence approach in modern education: international experience and Ukrainian prospects Library Educational Policy / under the general editorship O. Ovcharuk. - K .: "KIS", 2004. - 112 p.

Prudnykova Y. Human Dimension in the modern concept of social progress (philosophical and historical analysis). Thesis for the degree of PhD. peciality: 09.00.03 - Social Philosophy and Philosophy of History / Y. Prudnikova. - Kharkiv, 2007. - 19 p.

Shatkovska G. Characterization fundamentalization student learning in the context of current strategies improving learning in higher education / G. Shatkovska // Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences. - Chernigov: CHNPU Taras Shevchenko, 2011 - Volume 89 - P. 291-293.

Nikititch L. History and philosophy of science: a manual for undergraduate and graduate students of universities / L. Nikititch. - M .: UNITY-DANA, 2008. - 335 p.

Crimskeyi S. Request philosophical meanings / Sergey Crimskeiy. - K .: Type. PARAPAN, 2003. - 240 p.

Berdyaev N. Spirit and Reality. Fundamentals of divine-human spirituality // N. Berdyaev .The philosophy of the free spirit / N. Berdyaev. - M .: Republic, 1994. - p. 363-462.

Spodin L Demarcation criteria and unscientific science / L. Spodin // Scientific Bulletin of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine. Series: pedagogy, psychology, philosophy. Scientific Papers. - K .: NUBiP, 2010 - Issue 150 - P. 248-253.

M. Evtukh. Modernization of the educational process in the context of understanding the interaction reinterpreted faith and knowledge / N. Evtukh, J. Voloshchuk // Philosophy of Education. - 2008. - № 1 - 2 (7). - P. 254-261.

Bazhenov L. Antiscientistic analysis of trends in public opinion / Bazhenov L. // Problem value status of science at the turn of the twenty-first century. - SPb .: RKhGI, 1999. - P. 209-222.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-02-05

Номер

Розділ

Філософія