Партисипаторна модель управління в системі вищої освіти

Автор(и)

  • Д. Є. Швець Запорізька державна інженерна академія, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30839/2072-7941.2015.57534

Ключові слова:

партисипація, партисипативне управління, управління вищою освітою, адаптивна управлінська культура

Анотація

Партисипативне управління доцільно розглядати як управлінську діяльність, яка є грунтованою на включенні об'єкта управління в процес підготовки та прийняття рішень і являє собою істотний аспект демократизації основних сфер життя суспільства (політичної, економічної, духовної), інтенсифікованої в XX столітті. Основними умовами розвитку партисипативних процесів є: демократизація соціальних відносин; зорієнтованість загальносоціальних і галузевих цілей на розвиток показників людського потенціалу; розвиток організаційної культури і перехід від бюрократично-ієрархічного до адаптивного її типу. Партисипація управлінської діяльності в різних суспільних сферах може бути охарактеризована диференційовано стосовно до суб'єкта і до об'єкта управління. Ознаками партисипації з боку керівника є: делегування виконавцям частини повноважень та ресурсів; участь працівників у плануванні, здійсненні організаційних змін, підготовці та прийнятті рішень; включення працівників у здійснення контрольних функцій; вплив виконавців на якість кінцевого результату діяльності; відкритість керівника у відносинах з підлеглими. З боку виконавців ознаками партисипації є: наділення правами участі у прийнятті рішень і самостійного планування своєї діяльності (темпи, режим роботи, використовувані ресурси); делегування прав контролю та управлінської відповідальності; участь у вдосконаленні організаційної структури і виборі напрямів кооперування з іншими виконавцями; право на використання кінцевих результатів діяльності.

Біографія автора

Д. Є. Швець, Запорізька державна інженерна академія

Доктор соціологічних наук, доцент, професор кафедри менеджменту організацій)

Посилання

Avdoshina N.A, Tukumtsev B.P. Participatory methods of management in modern conditions //N.A. Avdoshina, B.P. Tukumtsev. – Problems of theory and practice of management. – 1994. - №5. – p.25-36.

Afanasiev, V.G. Scientific and technical revolution, management, education. / V.G. Afanasiev. – M.: Politizdat, 1972. – 343 p.

Bemert, B. Participation in profit (salaries and business profits research). Part I. / B. Bemert - Kyiv, 1886.-443 p.

Democratization of management or searching for a new labour motivation. Interuniversity collection of articles. – Publishing House of Samara University, 1993. – 665 p.

Democracy in production: Practice of advanced western countries. / under the general editorship and introductory article. M. Caltsev. – M .: Nauka, 2001 – 779 p.

Ziyatdinova, F.G. Social problems of education. / F.G. Ziyatdinova. – M .: PGGU 1999. - 443 p.

Lloyd, D. G. Korpartnerpsh. / D.G. Lloyd. - SPb.: SPb.: Edition of the journal "Education", 1909. – 318 p.

Sekun V.I. Participatory management and democracy //V.I. Sekun .// Sociological Research, 1992, №2, p.44-50.

Udaltsova M.V. Management Sociology. / M.V., Udaltsova. – Moscow – Novosibirsk, 1999. – 335 p.

Udaltsova M.V., LV Averchenko Sociology and Psychology of Management. – M .: INFRA-M, 1999;

Management of modern education. Social and economical aspects. / Ed. prof. A.N. Tikhonov. – M.: Vita-Press, 1998. – 442 p.

Allen, M. The goals of universities./ М. Allen. – Philadelphia: Open University Press, 1988. – 312 р.

Aches, O. The Austrian Educational System./O. Aches. – Vienna, 1990. – 223 S

Spees E.R. Higher education: an arena of conflicting philosophies / Eirril Ray Spees. – New-York; Bern; Frankfurt am Main; Paris; Lang. 1989. – 522 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-12-31

Номер

Розділ

Філософія