Life strategies of modern ukrainian students: methodological approaches and classification

Iulia Zablotska

Анотація


Life strategy in personal dimension could be identified as a complex phenomenon, which includes main key dimensions and categories that characterize person’s life and behavior. Life strategy is a way of life self-determining, self-establishing, self-expression and self-organizing as well as the ability to bring living conditions according with personality own values and individual uniqueness. The student life strategies directly connected with higher education. Author’s sociological research (survey) examines the main features of life strategies of modern Ukrainian students. In the article, the author's typology of the main types of life strategies of students is proposed. The tipology reflects the crucial connection with the appropriate understanding of the place and role of higher education: career-pragmatic (focus on success, career achievement), universal education (set to general higher education and self-realization), and adaptive-conformist (orientation to receive formal education, on the circle of interesting dialogue, etc.).

Ключові слова


higher education; life strategy; student; values; motivation

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences /Howard Gardner. – Basic Books, 2006. – 300 p.

Andrushchenko V. Tsinnisna nevyznachenist osobystosti ta yii podolannia zasobamy osvity / V. Andrushchenko // Vyshcha osvita Ukrainy. – 2015. – № 3. – S.5–13.

Zlobina O. Tendentsii zmin povedinkovykh stratehii riznykh sotsialno-demohrafichnykh hrup / O.Zlobina // Povedinkovi stratehii naselennia yak chynnyk modernizatsii (dosvid empirychnoho doslidzhennia) / Za red. O.Zlobinoi. – K.: IS NANU, 2012. – S. 123–129.

Krutko S.V. Psykholohichni osoblyvosti zhyttievykh stratehii osobystosti // Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. – 2011. – T.16. Vyp.7: Psykholohiia . – S.126–131.

Miliutina K. L. Psykholohiia zminy zhyttievoi stratehii osobystosti: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia dokt. psykhol. nauk: spets. 19.00.01 «Zahalna psykholohiia; istoriia psykholohii» / Miliutina Kateryna Leonidivna. – Kyiv, 2013. – 30 s.

Prudska O.V. Doslidzhennia indyvidualnoi zumovlenosti adaptatsii studentiv-pershokursnykiv do systemy navchannia u VNZ / O. V. Prudska // Psykhol. perspektyvy. – 2012. – Vyp. 19. – S. 197–207.

Reznyk Yu.M. Zhyznennye stratehii lychnosti (opyt kompleksnoho analyza) / Reznyk Yu.M., Smyrnov E.A. – M.: Ynstytut cheloveka, 2002. – 260 s.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences / Howard Gardner. – Basic Books, 2006. – 300 p.

2. Андрущенко В. Ціннісна невизначеність особистості та її подолання засобами освіти / В. Андрущенко // Вища освіта України. – 2015. – № 3. – С.5–13.

3. Злобіна О. Тенденції змін поведінкових стратегій різних соціально-демографічних груп / О.Злобіна // Поведінкові стратегії населення як чинник модернізації (досвід емпіричного дослідження) / За ред. О.Злобіної. – К.: ІС НАНУ, 2012. – С. 123–129.

4. Крутько С.В. Психологічні особливості життєвих стратегій особистості // Вісник Одеського національного університету. – 2011. – Т.16. Вип.7: Психологія . – С.126–131.

5. Мілютіна К. Л. Психологія зміни життєвої стратегії особистості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. психол. наук: спец. 19.00.01 «Загальна психологія; історія психології» / Мілютіна Катерина Леонідівна. – Київ, 2013. – 30 с.

6. Прудська О.В. Дослідження індивідуальної зумовленості адаптації студентів-першокурсників до системи навчання у ВНЗ / О. В. Прудська // Психол. перспективи. – 2012. – Вип. 19. – С. 197–207.

7. Резник Ю.М. Жизненные стратегии личности (опыт комплексного анализа) / Резник Ю.М., Смирнов Е.А. – М.: Институт человека, 2002. – 260 с.





DOI: https://doi.org/10.30839/2072-7941.2016.86524

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2016 Ю. В. Заблоцкая

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN (print) 2072-1692, ISSN (on-line) 2072-7941